PENCAPAIAN RANCANGAN MALAYSIA KE SEMBILAN (2006-2010)
PERUNTUKAN
Jadual: Peruntukan dan projek Kerajaan Persekutusan yang dilaksana oleh Jabatan Perkhidmatan Veterinar Negeri Kelantan
PENCAPAIAN
PROGRAM PEMBANGUNAN
INDUSTRI
TERNAKAN RMK-9(2006-2010)
PERUNTUKAN
Jadual: Peruntukan dan projek Kerajaan Persekutusan yang dilaksana oleh Jabatan Perkhidmatan Veterinar Negeri Kelantan
PENCAPAIAN
PROGRAM PEMBANGUNAN
INDUSTRI TERNAKAN RMK-9(2006-2010)
INDUSTRI TERNAKAN RMK-9(2006-2010)
Jadual 1: Perkembangan Populasi Ternakan Di Negeri Kelantan (2006 -2010)
Jadual 02: Perkembangan Pengeluaran Komoditi Ternakan Negeri Kelantan 2006-2010)
Dalam tempoh Rancangan Malaysia ke Sembilan(2006-2010) nilai pengeluaran komoditi ternakan Negeri Kelantan diperingkat ladang sebanyak RM 1,296.48 juta. Daging ayam adalah penyumbang terbesar kepada nilai pengeluaran iaitu sebanyak 68.84 % atau RM 892.49 juta.
Komoditi daging lembu/kerbau adalah penyumbang yang kedua terbesar iaitu sebanyak 24.71 % dengan nilai RM 320.38 juta dikuti oleh komoditi telur ayam/itik sebanyak 5.08 %.
Jadual 03: Nilai Pengeluaran ex-farm Komoditi Ternakan(RM-juta) 2006-2010
Carta Pie : peratus nilai komoditi ternakan ex-farm Negeri Kelantan 2006-2010
Carta Turus: Nilai Pengeluaran ex-farm daging lembu 2006-2010
Carta Turus: Nilai Pengeluaran ex-farm telur ayam 2006-2010
Carta Turus: Nilai Pengeluaran ex-farm susu segar 2006-2010
Jadual 4: Perubahan populasi lembu/kerbau di Negeri Kelantan dari tahun 2006 -2010
Jadual 04: Pengeluaran,permintaan dan tahap saradiri daging lembu
Negeri Kelantan 2006-2010
Jadual 5: Kadar
ekstraksi lembu pedaging di Negeri Kelantan dari
tahun 2006 - 2010
Jadual : Perubahan populasi kambing/bebiri dari tahun 2006 - 2010
(Mengikit sasaran EPID)
Jadual 5: Perubahan populasi Kambing/bebiri di Negeri Kelantan dari tahun 2006 - 2010
Carta Garis : Populasi kambing/bebiri Negeri Kelantan 2006-2010
Jadual : Populasi ayam/itek Negeri Kelantan 2006-2010
Carta Garis : Perkembangan populasi ayam/itek Negeri Kelantan 2006-2010
Jadual : Pengeluaran,permintaan %tahap saradiri komoditi ternakan Negeri Kelantan 2006-2010(mt)
Carta garis : Pengeluaran dan permintaan daging ayam Negeri Kelantan 2006-2010(mt)
Carta garis : Peratus tahap sara diri daging ayam Negeri Kelantan 2006-2010
Carta garis : Penggunaan perkapita daging ayam Negeri Kelantan 2006-2010
Carta garis : Pegeluaran dan Penggunaan telur ayam Negeri Kelantan 2006-2010
Carta garis : Penggunaan perkapita telur ayam Negeri Kelantan 2006-2010
Jadual : Penggunaan perkapita daging ayam Negeri Kelantan 2006-2010
Carta garis : Tahap saradiri telur ayam Negeri Kelantan 2006-2010
Carta Turus : Penggunaan perkapita telur ayam Negeri Kelantan 2006-2010
Carta Turus : Pengeluaran susu segar Negeri Kelantan 2006-2010(MT)
LAPORAN PENCAPAIAN PENCAPAIAN AKTIVITI PERMANIAN BERADAS
Dalam tempoh Rancangan Malaysia Ke Sembilan (2006-2010) sebanyak 35,188 kes suntikan Permanian Beradas telah dilaksanakan oleh jurusuntik jabatan dan jurusuntik DIY. Bilangan suntikan Pemanian Beradas dalam tempoh lima tahun menunjukkan pencapaian yang bergerak dalam jajaran menurun dari 7,573 kes pada tahun 2006 kepada 6,950 pada tahun 2010.
Jadual : Prestasi Percapaian Aktiviti Permanian Beradas 2006-2010
Carta Turus : Bilangan Induk yang dijalankan suntikan Permanian Beradas Negeri Kelantan 2006-2010
Jumlah kelahiran anak lembu hasil dari Pembiakan secara Permanin Beradas dalam tempoh 1996-2000 adalah sebanyak 13,786 ekor. Secara purata kadar kelahiran anak hasil dari pembiakan secara Permanian Beradas dalam tempoh 1990-1995 adalah sebanyak 44.05 %.
Carta Turus :Kelahiran anak hasil Permanian Beradas Negeri Kelantan 2006-2010
Carta Turus : Pencapain peratus kelahiran anak hasil Permanian Beradas Negeri Kelantan 2006-2010
Carta Turus : Bilangan Jurusuntik Permanian Beradas Negeri Kelantan 2006-2010
KAJIAN KEBERKESANAN
PELAKSANAAN SKIM PAWAH LEMBU PERUNTUKAN KERAJAAN NEGERI KELANTAN DI SEPANJANG
TEMPOH RMK-9.
1.
RINGKASAN
Penilaian ini bertujuan untuk mengukur sejauh mana
keberkesanan projek untuk kesejahteraan
rakyat anjuran pihak Kerajaan dalam rangka
untuk membantu golongan sasar yang
ditetapkan di sepanjang tempoh RMK-9 (2006-2010)
Penilaian ini telah memberi jawapan secara
fakta kepada beberapa persoalan yang selama ini sering dibangkitkan secara
andaian terhadap keberkesanan skim
pawah. Berdasarkan kepada hasil penemuan penilaian yang dibuat, secara
keseluruhannya pelaksanaan Skim Pawah Ternakan Jabatan bagi tempoh RMK-9 berada
pada tahap MEMUASKAN
Sebagai sebuah projek kesejahteraan rakyat,
Skim Pawah Ternakan ini telah mampu memenuhi objektif tertentu sebagaimana yang telah ditetapkan. Bagaimanapun terdapat
beberapa aspek pelaksanaan yang perlu ditambahbaik bagi menjamin
keberkesanannya di masa-masa akan datang.
2.
PENGENALAN TENTANG SKIM BANTUAN PAWAH TERNAKAN
“ Pawah Ternakan
“ merupakan suatu istilah yang begitu sinonem dengan Jabatan Perkhidmatan
Haiwan. Skim Bantuan Pawah Ternakan bermaksud bantuan yang berbentuk kredit
induk ternakan sama ada lembu, kerbau, kambing atau bebiri yang diberikan
kepada penternak untuk dipelihara. Setiap pemberian bantuan akan disertai
dengan perjanjian bertulis yangmana syarat-syaratnya perlu dipatuhi oleh
kedua-dua pihak, iaitu Jabatan Perkhidmatan Haiwan bagi pihak Kerajaan dan
penternak.
Perjanjian pawah
ini akan dianggap tamat atau selesai setelah penternak berjaya mengembalikan
seekor anak sama ada betina atau jantan dewasa bagi setiap ekor induk yang
diterima. Perjanjian juga akan dikira tamat sekiranya berlaku kematian induk,
kehilangan, penyingkiran dan lain-lain alasan yang diperakui oleh pihak
Jabatan.
Penternak bersama lembu diawah skim pawah |
Skim bantuan
pawah ini merupakan salah satu dari produk terawal yang ditawarkan kepada
golongan penternak selaku pelanggan Jabatan dan sehingga kini dianggap masih
relevan dan menjadi medium berkesan untuk menghubungkan pihak Jabatan dengan
penternak. Di Negeri Kelantan, skim ini telah mula dilaksanakan seawal Tahun
1961.
Diantara objektif
skim pawah ini adalah untuk memperluaskan aktiviti menternak di kalangan rakyat
miskin di luar bandar, menambah pendapatan sampingan penternak serta membantu
meningkatkan pengeluaran daging tempatan.
Walaupun telah
sekian lama dilaksanakan, sehingga kini belum terdapat kajian secara khusus mengenai
kesan dari pelaksanaan skim tersebut. Apa yang kita temui hanyalah penilaian
yang dibuat yangmana lebih kepada
andaian yang samar, tanpa didasarkan kepada fakta-fakta yang lengkap.
3. LATARBELAKANG KAJIAN
Skop Penilaian :
i.
Penilaian dibuat ke atas pelaksanaan Skim Pawah
Ternakan di seluruh Negeri
Kelantan (Peruntukan Pembangunan Negeri)
ii.
Agihan
antara tahun 2006 hingga 2010 (RMK-9)
iii.
Pawah lembu sahaja
i.
untuk mendapatkan gambaran tahap kemajuan terkini
Skim Pawah Ternakan
Jabatan
ii.
untuk menilai sumbangan skim ini di dalam konteks
pembangunan industri
ternakan.
iii.
untuk mengemaskini parameter penting yang dijadikan
sebagai penanda aras
dalam pengurusan Skim
Pawah Ternakan
iv.
untuk
mengenalpasti cabaran atau halangan serta mencadangkan norma-
norma kerja yang sesuai di mana perlu untuk penambahbaikan dalam
pengurusan projek-projek Jabatan.
5. KAEDAH PENILAIAN
i.
Analisis ke atas data dalam Sistem Maklumat
Pawah Jabatan (SISMAP)
ii.
Soalselidik
iii.
Semakan rambang ke atas Buku Rekod Utama/Buku
Pendaftaran Pawah
(Master Record) & Surat
Perjanjian Pawah
iv.
Membuat perbandingan dengan hasil kajian
pawah Jajahan Pasir Puteh yang
dijalankan pada tahun 2005 (selepas ini dirujuk sebagai
PP’05)
v.
Menggunakan
pendekatan secara skala pemarkahan bagi menilai
kemajuannya
Penilaian Secara Skala Pemarkahan
% PENCAPAIAN
|
TAHAP PENILAIAN
|
85 – 100
|
CEMERLANG
|
70 -
84
|
AMAT BAIK
|
55 -
69
|
BAIK
|
40 -
54
|
MEMUASKAN
|
30 -
39
|
KURANG MEMUASKAN
|
< 30
|
LEMAH
|
Perbandingan Kajian PP’05 Dengan
RMK-9
PERKARA
|
PP’05
|
RMK-9
|
1. Tempoh liputan
|
1968 - 2003
|
2006-2010
|
2. Skop
|
Pasir Puteh
sahaja
|
Semua jajahan
|
3. Jumlah kes
pawah
yang dianalisis
|
2,894 kes
|
2,354 kes
|
4. Sumber Rujukan
|
VEINS(Pintaf),
Rekod Utama, Soalselidik
|
SISMAP, Rekod
Utama, Soalselidik
|
5. Ternakan
|
Lembu sahaja
|
Lembu sahaja
|
6. PETUNJUK PRESTASI YANG
DINILAI
- Kadar Penyelesaian Secara Umum
- Kadar Penyelesaian Secara Produktif (Gambaran kepada
Tahap Kecekapan Kerja)
- Kadar
Penyelesaian Perjanjian Dalam
Tempoh Yang Menasabah (Gambaran kepada Tahap Kecekapan Kerja)
- Status Pawah Belum Selesai (Gambaran kepada Keberkesanan Sistem Pengurusan Rekod).
- Kadar Kelahiran Anak
Pawah Selesai (Gambaran kepada
Keberkesanan Sistem Pengurusan Rekod).
- Umur Anak Pawah Untuk Penyelesaian Perjanjian (Gambaran kepada pematuhan terhadap
syarat-syarat perjanjian pawah)
- Kadar Pulangan Ternakan (Gambaran kepada
produktiviti)
- Kadar Pulangan Nilai Ternakan (Gambaran kepada produktiviti)
SKIM PAWAH TERNAKAN KERAJAAN NEGERI KELANTAN `ISU DAN CABARAN'
DEFINISI
PAWAH TERNAKAN
OBJEKTIF
SKIM PAWAH :
- Untuk memperluaskan aktiviti menternak di kalangan rakyat miskin di luar bandar
- Untuk menambah pendapatan sampingan penternak
- Untuk membantu meningkatkan pengeluaran daging tempatan.
PERUNTUKAN
PEMBANGUNAN KERAJAAN NEGERI UNTUK SKIM PAWAH
Jadual 1: Peruntukan Skim Pawah RMK-10 dan RMK-11 |
PELAKSANAAN
SKIM PAWAH
Setiap pemberian bantuan akan
disertai dengan
PERJANJIAN
BERTULIS yang mana syarat-syaratnya perlu
dipatuhi oleh
kedua-dua pihak,
iaitu :
Jabatan Perkhidmatan Veterinar bagi pihak
KERAJAAN
NEGERI & PENTERNAK selaku
penerima bantuan
Perjanjian pawah
ini akan dianggap TAMAT atau
selesai setelah penternak berjaya MENGEMBALIKAN SEEKOR ANAK SAMA
ADA BETINA ATAU JANTAN DEWASA BAGI SETIAP EKOR INDUK YANG DITERIMA. Perjanjian juga akan
dikira tamat
sekiranya berlaku kematian induk, kehilangan, penyingkiran dan
lain-lain
alasan
yang diperakui oleh pihak Jabatan.
Bantuan pawah
yang diberikan berbentuk sama ada pawah baru atau pawah semula.
PAWAH BARU :
bermaksud induk ternakan
yang dibeli oleh Jabatan menggunakan Peruntukan
Pembangunan Negeri dan dibekalkan kepada penternak
yang berkaitan.
PAWAH SEMULA :
bermaksud anak betina dewasa hasil dari pawah
yang diambil dari seseorang penternak bagi tujuan menamatkan perjanjian dan diberi pawah semula kepada penternak
lain.
Carta Pie: Pecahan agihan lembu pawah mengikut jajahan |
JUMLAH AGIHAN LEMBU PAWAH DAN NILAI DALAM RMK-9
PUNGUTAN HASIL JABATAN 2015
Carta Pie : Pungutan hasil jabatan 2015 |
KADAR PENYELESAIAN PAWAH
Bermaksud peratus perjanjian
yang telah ditamatkan berbanding dengan jumlah keseluruhan ternakan
yang diagih.Kadar
penyelesaian secara umum belum lagi memberikan gambaran
yang tepat terhadap prestasi sebenar
skim pawah.Ia hanya mampu memberikan gambaran
status sesuatu perjanjian itu, sama ada selesai atau belum.Hanya penyelesaian secara produktif sahaja yang mampu menggambarkan kejayaan atau kegagalan
skim tersebut sama ada kepada pihak kerajaan ataupun penternak selaku golongan sasar.
Kadar
Penyelesaian Secara Umum
(PU) :
Kadar PU = Jumlah
Perjanjian Yang
Telah Selesai X
100
Jumlah Keseluruhan Perjanjian
Carta Pie : Kadar penyelesaian umum pawah lembu RMK-9
KADAR PENYELESAIAN PERJANJIAN DALAM TEMPOH
PENYELESAIAN SECARA PRODUKTIF
Bermaksud peratus penyerahan balik anak jantan atau betina dewasa oleh pemawah kepada kerajaan bagi tujuan penamatan perjanjian berbanding dengan keseluruhan jumlah perjanjian yang selesai. Kaedah begini dianggap produktif kerana mampu mendatangkan pulangan hasil yang maksimum.
Kaedah seperti singkiran
tidak mendatangkan pulangan yang maksimum, manakala kematian atau hapus kira langsung tidak mendatangkan pulangan sama ada kepada kerajaan mahupun penternak dan cara ini dianggap sebagai penyelesaian yang tidak produktif.
Penyelesaian Secara Produktif (PP) = Jual AJ, Jual AB & PS
Penyelesaian Tidak Produktif (PTP) = Singkir, Induk Mati, Hapuskira
Kadar PP = (Jum.
Jual AJ +
Jum. Jual
AB + Jum. PS) X
100%
Jumlah
Perjanjian Yang Selesai
Tempoh penyelesaian yang menasabah
di sini bermaksud tempoh dimana perjanjian pawah dapat ditamatkan secara produktif dalam peratusan yang tinggi serta mendatangkan pulangan hasil yang juga tinggi.
Penyelesaian perjanjian dalam tempoh yang sesuai boleh memberi
gambaran tentang kemajuan sesuatu skim pawah itu.
Penyelesaian yang terlalu cepat mungkin menggambarkan cara penyelesaian yang tidak produktif seperti induk mati atau hilang sebelum melahirkan anak, atau induk kemalangan atau disingkir yangmana tidak mendatangkan pulangan kepada kerajaan dan penternak.
Penyelesaian dalam tempoh yang singkat mungkin berlaku secara produktif, iaitu melalui penyerahan anak jantan atau betina, tetapi hasilnya mungkin tidak optimum disebabkan anak-anak yang masih di bawah had umur penyelesaian dan rendah nilainya
KADAR PULANGAN PAWAH
Kadar
Pulangan Pawah bermaksud apa yang akan diperolehi oleh Jabatan sama ada dalam bentuk ternakan atau nilai ternakan
yang dapat diselesaikan perjanjiannya secara produktif berbanding dengan jumlah ternakan atau nilai ternakan
yang diberi pawah.
Pulangan Pawah Dalam Bentuk Jumlah Ternakan (PPQ) =
Jumlah ternakan PP
+ Peluang ternakan PP
(yang ada di tangan penternak yang belum selesai)
Peluang ternakan PP
di tangan penternak :
70%
bagi tempoh perjanjian
< 5 tahun & 50% bagi tempoh perjanjian 5 – 10 tahun
Kadar PPQ = (Jumlah
ternakan PP +
Peluang ternakan
PP)
X
100%
Jumlah Keseluruhan Ternakan Diberi Pawah
= Jum. Ternakan Selesai
Secara Produktif +
( Ternakan Belum Selesai < 5 Thn x 70%) +
(
Ternakan Belum
Selesai >
Thn x
50%) X
100%
Jumlah Keseluruhan Ternakan Diberi Pawah
= ( 1,180 +
155 + 383)
X 100%
2,354
=
73%
KADAR PULANGAN NILAI TERNAKAN PAWAH
Pulangan Pawah Dalam Bentuk Nilai Ternakan
(PPN) =
Nilai ternakan PP
+ Peluang nilai ternakan PP
(yang ada di tangan penternak yang belum selesai)
Kadar PPN = (Nilai
ternakan PP +
Peluang Nilai
Ternakan
PP) X 100%
Nilai Keseluruhan Ternakan Diberi Pawah
= RM (907,925 +
599,99) X
100%
RM 2,793,479
=
54%
Impak
pelaksanaan SKIM
PAWAH
Tiada ulasan:
Catat Ulasan